СУША 2012. – РЕШЕЊА 2020.?
Пољопривреда 25. септембра 2012. admin 0
Суша је велика невоља за пољопривреднике, али и повод да се озбиљно замислимо шта и како ваља чинити у времену које долази
Први и најважнији закључак у вези суше у пољопривреди у 2012. је без дилеме: суша је велика а по последицама врло тешко сагледива. Нема сумње да од државе сви очекују помоћ. Пољопривредници да некако опстану, а народ да схвати да прво треба помоћи оне, од којих очекујемо да и даље буду наши хранитељи. У том закључку треба наћи компромис између реалних потреба и (још реалнијих) могућности државе.
И други закључак би требао да буде такође без дилеме. То је доношење оних мера у стратегији развоја пољопривреде које су у вези са евентуалним сушама. То би у суштини значило:
– како би морала да изгледа наша пољопривреда рецимо 2020. године;
– шта све урадити и којим редоследом да се пројекција развоја заиста испуни.
Најважнији закључак би био да стратегију развоја усвоји парламент (а не само влада).
Период од 8 година је за појам развоја пољопривреде кратак. По општим очекивањима у том период ће доћи до даљег смањења броја пољопривредних газдинстава (можда чак на половину садашњег броја). То ће бити један од позитивних знакова општег унапређења пољопривреде. У преосталом броју ће преовладати број млађих пољопривредника, који ће бити све способнији за појмове савремене и све рентабилније пољопривредне производње.
Који би требао да буде редослед мера за стабилнију пољопривреду и све мању зависност од климатских услова (па и сушних година)?
Прво и најважније: очувати богатство земљишта. Само богато земљиште са доста хумуса, који се сваке године обнавља, има потребне способности: да прими и дуже сачува падавине. Тада је могуће очекивати стабилније и веће приносе и органску (здравију) производњу.
Друга мера је – богато сточарство. Та мера је подлога за прву меру. Са богатим сточарством се постиже много позитивних ефеката, од којих се истичу бар четири групе:
а) опште повећање богатства и структуре земљишта
б) (вишеструко) повећање укупне вредности пољопривредне производње
ц) стварање услова за већи обим хортикултуре (повртарства) и органске производње
д) (вишеструко) повећање запослености
Ова мера се много више односи на Панонску низију наше државе у односу на брдско-планиски део. За то постоје најмање два разлога: а) много мањи број стоке по хектару; б) мање количине и лошији распоред падавина. Трећи разлог такође није за потцењивање. То је већи потенцијал, од кога пољопривреда у будућности може да очекује много више.
Трећа мера је – човек! Ово је у ствари најважнија и најсложенија мера. Ову меру је најтеже дефинисати без већих образложења. У ствари то би било:
а) да пољопривредници буду бар КВ (квалификовани) или чак ВКВ (високо-квалификовани) радници,
б) да у саветодавној служби раде високо-образовани стручњаци са најманје 10-то годишњим искуством у пракси!
У ову групу мера спадало би на пример:
– (правилно) усмерење сваког пољопривредног микро-региона и чак газдинства према општим условима, могућностима, потребама . . .,
– усмерење структуре сетве и са становишта прогноза климатских кретања,
– усвајање и спровођење свих агро-техничких мера и у циљу умањења штета од смањених колчина падавина и њиховог лошег распоред,
– увођење и реализација свих мера које воде ка смањењу трошкова било које произодње (укључујући удруживања код набавке и коришћења савремених скупих машина великих учинака, изградњу и јасно дефинисање у коришћењу удружених сточарских објеката, . . .),
– наводњавање као веома важна мера, али са јако ограниченим могућностима:
а) све мање количине воде потребног квалитета;
б) високе инвестиције за скоро повећање на веће површине;
ц) економска оправданост само у јасно дефинисаним условима (делови повртарства и воћарства-виноградарства, интензивна производња сточне хране или квалитетног семана, . . .).
Нема сумње да утицај државе треба да буде велики, пре свега у што јаснијем дефинисању у усмерењу развоја идућих 10-так година. То би био огроман допринос који се очекује од сваке гране у пољопривреди: биљна произодња и дели делови, сточарство са основим гранама, прерађивачка индустрија са усмерењем за сопствене потребе и за извоз, . . .
У погледу непосредне финансијске помоћи не треба очекивати било шта што би било опредељујуће. У том погледу реално би било:
а) (вишеструко) повећање аграрног дела буџета у свим наредним годинама као мера за осигурање значајног дела опште-народног благостања;
б) од укупне масе средстава, која реално може да се одвоји за пољопривреду, најмање (прве) две трећине усмерити на реализацију циљева у стратегији развоја, а само трећи део за измерење текућих доприноса!
И на крају:
– тачно је да климатски поремећаји све више прете проблемима у пољопривреди и производњи хране и да је тиме све већа потреба за доношењем дугорочних мера реалног развоја поњопривреде;
– такође је извесно да се у великој мери могу у идућих десетак година умањити негативне последице
Др Милан Тошић
ред.проф. у пензији
Пољопривредни факултет Земун
Нема коментара
Оставите први коментар